نقاشی ایرانی بر چوب از دوران هخامنشیان

نقاشی هخامن1

 نقاشی هخام2

اسناد تاریخی خبر می دهند که در دوران باستان نقاشی بر چوب بسیار رایج و متداول بوده است . اما چون چوب در مقابل عوامل طبیعی کم مقاوم است بیشتر این تصاویر چوبی از بین رفته اند. یک استثناء نقاشی چوبی از دروه باستان  قبر ” تومول * ” در استان افیون ( Afyon ) در ترکیه است. این آرامگاه از چوب  حدود ۲۴۰۰ سال پیش بنا گردیده است و معماری آن صدمه زیادی هم ندیده است.

اما طبق معمول سارق های اشیاء عتیقه زودتر از باستان شناسان از این آرامگاه دیدن کردند. دزدان عتیقه شی با ارزشی را به دست نیاوردند و از سرخوردگی تعدادی از تیرها چوبی نقاشی شده مقبره را اره کردند و به سرقت بردند. سرپرست موزه شهر افیون از این سرقت اطلاع پیدا می کند و برای جلوگیری از دزدی مجدد مابقی چوب های آرامگاه را همچنان اره می کند و در اطاق زیر سقف موزه جای می دهد. موزه شهر افیون خبر از این سرقت آرامگاه را می دهد که مورد توجه افکار عمومی قرار نمی گیرد و قبر “ تومول” به دست فراموشی سپرده می شود. فقط یک محقق درخت شناسی (  Dendrochronologie ) از دانشگاه Cornell در نیویورک در سال ۱۹۸۹ و دو باره در سال ۱۹۹۱ برای بررسی این چوب ها به افیون سفر می کند. سفر پژوهشی این محقق آمریکائی زیاد موفق آمیز نبود و دوباره این آرامگاه فراموش می شود.  چوب های نقاشی شده دوباره کشف می شوند، اما این بار نه در ترکیه بلکه در شهر مونیخ  ( آلمان ). به اداره باستان شناسی مونیخ خبر می رسد که تعدادی نقاشی بر چوب که به نظر می رسند قدیمی باشند در انبار یک شرکت حمل و نقل نگهداری می شوند. یکی از کارمندان این شرکت حمل و نقل که قصد مرتب کردن انبار شرکت را داشت در آخرین لحظه و قبل از انتقال این چوب ها به زباله دانی شهر متوجه این نقاشی های بر چوب می شود و اداره باستان شناسی شهر مونیخ را مطلع می سازد. خیلی زود معلوم می شود که این چوب ها چوب های سرقت شده از مقبره ” تومول ” در ترکیه هستند. از قرار معلوم دزدان موفق به فروش این چوب ها نشدند  و برای دریافت آن ها نیز به شرکت حمل و نقل نیز مراجعه نکردند. این چوب ها در انستیتو باستان شناسی مونیخ ترمیم ، بازسازی می شوند و با کمک مالی یک موسسه خصوصی به موزه شهر افیون انتقال می یابند. با همکاری متخصصان آلمانی این بار آرامگاه در موزه شهر افیون بنا می گردد. دیوار شمالی مقبره بطور کامل بازسازی شده است و تصویر حیوانات وحشی و ارابه های جنگی را نشان می دهد. چوب های دزدی شده دیوار شرقی را در بر می گیرند و در این بخش ۱۷ مرد ، سه زن و ۱۶ اسب و دو ارابه مشاهده می شوند. در قسمت زیرین بخش شرقی فرمانده ایرانیان ( پادشاه ) دیده می شود که با شمشیر  به دشمن  ( Skythen ) حمله کرده است ( عکس بالا، قسمت چپ ). بخش غربی آرامگاه کامل نیست و نقاشی کم رنگ دو شیر را به نمایش می گذارد. باستان شناسان مونیخی بر این عقیده هستند که این آرامگاه برای یک مرد در نظر گرفته شده است و اینکه آیا این مرد یونانی ، لیدر و یا ایرانی است معلوم نیست. باستان شناسان اضافه می کنند که نمادهای قدرت و رفتار هخامنشی در نقاشی های چوبی آرامگاه ” تومول “ به خوبی مشاهده می شوند.

*  خبر کامل از این آرامگاه در  شماره 10 آگوست 2007 روزنامه آلمانی Frankfurter Allgemeine  درج شده است

Ein Gedanke zu “نقاشی ایرانی بر چوب از دوران هخامنشیان

  1. سلام دوست ِ عزيز،
    لينکي که از بلاگ ِ من در انتهاي متن اضافه کرديد، با توجه به اينکه صرفن نقل ِ قولي بود از اينجا (يعني همين متن)، حذفش کرده بودم متاسفانه، و قاعدتن کار نمي کنه. در لينکي که الان اضافه کردم از فرند فيد، يافته هاي تازه اي اضافه شده (تازه پيداش کردم وگرنه از قبل موجود بوده!) مشتمل بر تصوير ِ اصلي ِ نقاشي ِ چوب ها قبل از بازسازي.
    سپاس

    http://friendfeed.com/negargari/13a495b8

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert