سکه عبدالملک مروان از مرو

Die Araber akklimatisirten sich, sie fühlten sich mit den Landeskindern eins in der gemeinsamen Provinz, als Churasanier. Sie trugen Hosen wie die Iranier, tranken Wein; feierten Neuruz und Mihrigan

“عرب ها خودشان را تطبیق دادند و احساس داشتند که مانند بومی ها هستند، همانند خراسانی ها. آنها مثل ایرانی ها  شلوار می پوشیدند ، شراب می نوشیدند، نوروز و مهرگان را جشن می گرفتند. ”  

 Julius Wellhausen, Das arabische Reich und sein Sturz, Berlin 1960 , P. 307

سکه های از عبدالملک مروان از سال 696 در مرو ضرب شده اند. بر روی سکه مرو ، با خط پهلوی، نام ” عپدولملیک ی مروانان ” و نه عبدالملک بن مروان  دیده می شود. در زبان فارسی  آن اول حالت اضافی و آن  دوم حالت جمع است. به این ترتیب ” مروانان ” یعنی شهروندان مروی، یا افرادی که از مرو هستند. عپدولملیک ی مروانان ( عرب ایرانی ) از ساکنان شهر مرو بود. نویسندگان  عرب و ایرانی ( طبری ) پدری را به نام مروان جایگزین شهر مرو کردند و ” عبدالملک بن مروان ” را به عرصه تاریخ فرستادند.

apdul1

نام عپدولملیک ی مروانان بر روی سکه مرو به خط پهلوی

 marvan münze 

سکه عبدالملک بن مروان از مرو 

( John Walker, A Catalogue of the Arab-Sassanian Coins, London 1941, P. 29 )

text1 سکه عپدولملیک امیری ورویشینکان از ضرابخانه های مختلف  

 ( ع . شمس اشراق ، نخستین سکه های امپراتوری اسلام، اصفهان، 1369، ص.  84

شمس اشراق در پانویس صفحه 84 اضافه می کند: ” در برخی سکه ها نیز نام خلیفه…… عپدولملیک ی مروانان ضرب شده است “

شمس اشراق سال 70 و  73 بر روی سکه ها از ضرابخانه اردشیر خره را تغییر نداده، اما سال 60 و 65 از ضرابخانه دارابجرد را به سال های یزدگردی ( هجری 72 و 77 ) برگردانده است.

 

3 Gedanken zu “سکه عبدالملک مروان از مرو

  1. سلام،

    من طرفدار این نظریه هستم که اسلام از خراسان ریشه گرفته اما به دلیل فقدان منابع، پرسش های زیادی مطرح میشود که قادر به پاسخ گویی نیستم.( مطالب شما و نوشته های بنفشه رها کمک کرده اما کافی نیست) مثلا عبدالملک مروان در نوشته های مورخین اسلامی دارای تبار نامه است پسر مروان پسر الحکم پسر … و نیز با عثمان خویشاوندی دارد و غیره. همچنین این نظر هست که تا مدتها عرب مسلمان از سکه های ساسانی استفاده میکردند و ضرب اسم ایشان در سکه ها نشاندهنده حکومت مستقل آنها نیست. لطفآ راهنمائی کنید .
    یک ایراد هم دارم چرا خود شما به نظرات پاسخ نمیدهید؟!!

  2. Mariana
    ” مثلا عبدالملک مروان در نوشته های مورخین اسلامی دارای تبار
    نامه است”

    کدام مورخین اسلامی ؟ طبری؟ در باره مورخین ایرانی و عرب نگاه کنید به این نوشته:
    http://www.chubin.net/?p=5362

    چوبین

  3. حکومت های عرب ایرانی ادامه ی سنت واسپوهران و اشرافیت ساسانی است
    که زمانی فرجام یزد گرد را نگون سار دیدند به او خیانت ورزیده  حتی موجب قتل او گشتند….سالها بعد در خلافت امویان و حتی دوره خلافت امیر مومنان دارای منصب حکومتی در خراسان بزرگ گشتند که موجب نفرت اهالی نیز بودند
    اصغرزاده    محقق تاریخ هنر 

Schreibe einen Kommentar

Deine E-Mail-Adresse wird nicht veröffentlicht. Erforderliche Felder sind mit * markiert